Algemene vragen
Ik zie Course Publisher niet op de navigatiebalk. Hoe start ik de tool op?
Klik in het menu Beheertools onder Organisatiegerelateerd op Course Publisher.
Opmerking: De tool Publiceren moet zijn ingeschakeld in Organisatietools en de rol Cursusuitgever moet beschikken over de machtiging Cursus publiceren.
Kunnen mijn partners integreren met Brightspace® als hun LMS zich achter een firewall bevindt?
Nee. Het HTTP AICC Communication Protocol (HACP) vereist dat een LMS communiceert via het HTTP-protocol. U kunt echter firewallregels maken om HACP-verkeer toe te staan.
Kan ik cursussen gratis publiceren?
Voor Core en Legacy Brightspace®-klanten is Course Publisher een gratis beschikbare tool. Gebruikers die uw leeromgeving binnenkomen via Course Publisher, worden echter meegeteld voor het aantal Brightspace®-gebruikers. D2L® raadt u dringend aan contact op te nemen met uw D2L®-accountmanager om inzicht te krijgen in de impact op uw contract.
Kan ik dit uitproberen in mijn testomgeving?
Ja. U kunt proberen om de productieomgeving te verbinden met de testomgeving via Course Publisher om de workflow te bekijken.
Kunt u integreren met andere LMS'en die hier niet worden vermeld?
D2L® kan worden geïntegreerd met elk LMS dat voldoet aan LTI 1.3 of AICC-pakketten accepteert. U kunt op de IMS Global-website controleren of een LMS voldoet aan LTI 1.3.
Cursussen
Ik heb inhoud bijgewerkt in een cursus die momenteel wordt geïmplementeerd op het doel-LMS van een partner. Moet ik een nieuw cursuspakket opnieuw implementeren of nieuwe LTI-koppelingen naar de partner verzenden?
Nee. Cursusaanbieders kunnen cursussen in realtime bijwerken zonder dat ze cursuspakketten opnieuw hoeven te implementeren of LTI-koppelingen opnieuw naar partners te sturen.
Welke soorten cursussen kunt u gebruiken om een cursuspakket te publiceren in het host-LMS?
U kunt alleen een cursuspakket publiceren van cursussen die zijn gemaakt met de tools voor het maken van cursussen van Brightspace. Deze cursussen kunnen echter alles bevatten wat een huidige cursus kan bevatten: tests, SCORM-objecten, opdrachten, groepen enz.
Deel ik mijn cursusinhoud met mijn partners door hen een AICC-cursuspakket te geven? Kunnen zij buiten de cursus toegang krijgen tot mijn inhoud?
Nee. Het voordeel van het gebruik van de Course Publisher-tool om een AICC-cursuspakket te publiceren is dat de inhoud nog steeds wordt gehost op uw Brightspace®-instantie. De inhoud is niet opgenomen in het pakket, alleen de informatie die nodig is om toegang te krijgen tot uw gehoste inhoud en gebruikers in het doel-LMS in staat te stellen uw cursus te vinden.
Ondersteunen cursuspakketten AICC 3.5 en 2.2?
Nee, cursuspakketten ondersteunen uitsluitend AICC 4.0.
Kan ik dezelfde cursus naar meerdere partners sturen?
Ja, maar D2L® raadt niet aan hetzelfde cursuspakket naar meerdere partners te sturen. Om de distributie van cursuspakketten effectief te beheren, kunt u meerdere cursuspakketten van dezelfde cursus publiceren. Als u elk pakket een naam geeft, maakt u een unieke naam voor de ontvanger waarmee de organisatie van de ontvanger wordt aangeduid. Als u hetzelfde cursuspakket implementeert voor meerdere ontvangers, kunt u het verkeer niet onderscheiden van andere ontvangers en is het toegangsbeheer voor het cursuspakket van toepassing op alle ontvangers.
Opmerking: In de logs van Course Publisher kunt u zien vanwaar de cursussen (op ontvanger) zijn gestart. Hiermee kunt u bepalen of externe cursisten van elders komen.
Gebruikers
Moeten externe cursisten zich aanmelden bij Brightspace® om toegang te krijgen tot de cursusinhoud die ik ze heb verstrekt?
Nee, alle cursuspakketten zijn via LTI of AICC toegankelijk vanuit het doel-LMS, afhankelijk van de workflow. Om de cursist de beste gebruikerservaring te bieden, stelt Course Publisher automatisch de accounts in die door Brightspace® vereist zijn, op basis van de informatie die wordt geleverd door de verificatie-integratie.
Hoe wordt de Brightspace®-gebruikersnaam samengesteld in het host-LMS?
De eerste keer dat een externe cursist in het doel-LMS een cursuspakket start, wordt een Brightspace®-gebruiker aangemaakt in het host-LMS. De toegewezen gebruikersnaam is een samenvoeging van de "naam van de ontvanger" (die wordt gebruikt om het cursuspakket te publiceren), onderstrepingsteken en de LTI-gebruikersnaam of gebruikersnaam voor AICC die door het doel-LMS wordt verzonden. Als het host-LMS bijvoorbeeld een cursuspakket publiceert voor "[bedrijfsnaam] Inc" en de externe cursist die toegang heeft tot de cursus in het doel-LMS de gebruikersnaam "Jan Jansen" heeft, wordt de Brightspace®-gebruikersnaam "[bedrijfsnaam_Inc_jjansenLTIGUID" voor LTI (of "[bedrijfsnaam]_jjansen" voor AICC) gemaakt in het host-LMS. De unieke LTI-id is momenteel geen herkenbare id. De beste manier om een gebruiker te vinden is via zijn of haar e-mailadres. D2L® onderzoekt een efficiëntere oplossing.
Welke cursistrol wordt gebruikt voor externe gebruikers die toegang hebben tot een cursuspakket?
Als u nieuwe externe cursisten wilt inschrijven voor cursussen in het host-LMS, gebruikt Course Publisher de cursistrol die is gedefinieerd in de configuratievariabele d2l.System.Enrollment.LearnerRole. Deze configuratievariabele wordt ook gebruikt door andere tools zoals Discover, dus deze kan al zijn ingesteld. Dit wordt per cursus ingesteld, zodat u desgewenst verschillende rollen voor verschillende cursussen kunt hebben.
Hebben externe gebruikers toegang tot cursuspakketten op een mobiel apparaat?
Ja, de gebruikerservaring en rapportage zijn hetzelfde op internet, een tablet of een mobiel apparaat.
Als een externe cursist in het doel-LMS meerdere cursussen volgt die zijn gepubliceerd vanuit hetzelfde host-LMS, worden er dan meerdere gebruikers aangemaakt in het host-LMS voor die ene externe cursist?
Nee, ervan uitgaande dat u bij elke publicatie van een AICC-pakket dezelfde naam van de ontvanger hebt gebruikt. De gebruikersnaam in het LMS van de host bestaat uit "naam ontvanger_LMSgebruikersnaam". Daarom gebruiken alle cursuspakketten met dezelfde ontvangersnaam die zijn geïmplementeerd op hetzelfde doel-LMS dezelfde gebruikersnaam voor Brightspace® wanneer een gebruiker wordt ingeschreven voor de cursussen.
Wat gebeurt er als meerdere doel-LMS’en een externe cursist hebben met dezelfde gebruikersnaam? Denkt het host-LMS dat ze dezelfde persoon zijn en worden hun gebruikersrecords samengevoegd?
Niet als u de unieke namen van ontvangers correct gebruikt bij het publiceren van uw AICC-cursuspakketten. Als er bijvoorbeeld jsmith bestaat in twee doel-LMS’en en u gebruikt unieke namen van ontvangers voor die doel-LMS’en, zijn er gebruikers in het host-LMS met de naam 'ontvangernaam A_jjansen' en 'ontvangernaam B_jjansen'. Voor LTI-cursussen is de unieke LTI-id uniek.
Rapportage
Als een externe cursist direct op het host-LMS naar een cursus navigeert, wordt hun activiteit dan teruggestuurd naar het host-LMS?
Nee. Als u activiteiten wilt communiceren naar een doel-LMS, moet er inhoud worden gestart vanuit het doel-LMS. Als een externe gebruiker de cursus rechtstreeks vanaf een URL opent, wordt de activiteit nog steeds aan de cursus gerapporteerd.
Welke activiteit wordt gerapporteerd aan het doel-LMS na het starten van een cursuspakket vanuit een doel-LMS? Welke activiteit wordt gerapporteerd aan het host-LMS?
Voltooiing van de cursus en beoordelingen worden gerapporteerd aan de doel en host LMS’en. Deze activiteit wordt echter alleen gerapporteerd aan het doel-LMS als de cursist de cursus start vanuit het doel-LMS. De AICC-standaard staat geen overdracht van cursusvoortgang toe.
Kan ik zien waar extern gebruikersverkeer vandaan komt?
Ja, met de tool Cursuspakket kan de uitgever van de cursus de cursusactiviteit controleren en zo nodig de toegang tot specifieke AICC-cursuspakketten intrekken.
Welke informatie wordt tussen het host-LMS en het doel-LMS doorgegeven?
AICC:
- Invoer: gebruikersnaam, gebruikers-ID, start-URL
- Uitvoer: voltooiing, eindscore
LTI:
Opmerking: Hoewel er meer informatie kan worden doorgegeven via LTI-koppelingen, is de volgende functionele informatie specifiek voor Course Publisher-workflows:
- Invoer: verificatie-/startparameters gebruikersnaam, gebruikers-ID, e-mail optioneel (voor publicatie van Brightspace® naar Brightspace®): door organisatie gedefinieerde id.
- Uitvoer: beoordeling en voltooiing worden teruggezonden wanneer de eindscore van de cursus is ingesteld, zelfs als de gebruiker de cursus heeft afgesloten
Problemen oplossen
Ik krijg een foutmelding bij het starten van de Brightspace®-cursuskoppeling
Controleer in de LTI-configuratiegegevens of alle velden correct zijn ingevoerd en er geen volgspaties of schuine strepen zijn.
De cursist kan de eigen voortgang niet zien
Uw cursus kan secties bevatten en de cursist bevindt zich niet in een sectie. Controleer of de cursist is ingeschreven voor een sectie en of de sectie in de toekomst is ingesteld om nieuwe cursisten automatisch in te schrijven.
De cursist heeft een cursusvoltooiing ontvangen bij het starten van een cursus
Een cursuspakket verzendt de voltooiing zodra het door een cursist wordt gestart. De score wordt pas later doorgegeven.
Ik heb een gebruikersaccount verwijderd in het LMS van de uitgever, maar de inschrijving voor de cursus telt nog steeds mee voor de gebruiker
Wanneer een gebruiker een cursus start via LTI in een gepubliceerde cursus en vervolgens het gebruikersaccount wordt verwijderd (in het LMS van de uitgever), telt die gebruiker nog steeds mee bij de inschrijvingen voor de cursus. U kunt een gebruikersaccount niet verwijderen uit Course Publisher. Dit gebeurt om accountingredenen.