Het is belangrijk om te zorgen voor voldoende vragen die LeaP™ kan gebruiken voor elk leerdoel. Telkens wanneer een cursist wordt getest op een bepaald leerdoel biedt LeaP™ drie vragen. Als er dus niet genoeg vragen zijn, ziet de cursist dezelfde vraag meerdere keren. Over het algemeen biedt het hebben van 10 tot 15 vragen voor elk leerdoel een goede selectie om het leerdoel te beoordelen.
Welk type vragen zijn het meest geschikt voor LeaP™?
Vragen aan de onderkant van de taxonomie van Bloom (kennis, begrip) zijn makkelijker te analyseren voor LeaP™. Omdat deze vragen doorgaans dezelfde trefwoorden hebben als de leerdoelen, kan het semantische matching-algoritme de juiste vragen selecteren voor het gegeven leertraject.
Vragen aan de bovenkant van de taxonomie van Bloom (evaluatie, synthese, analyse) zijn voor LeaP™ lastiger te gebruiken omdat de juiste antwoorden te subjectief kunnen zijn voor semantische analyse.
LeaP™ werkt het best met meerkeuzevragen en waar/onwaar-vragen. Het is niet mogelijk om met LeaP™ vragen met meerdere selectiemogelijkheden te gebruiken.
Opmerking: LeaP™ ondersteunt geen willekeurige antwoordkeuzes.
Wat is weging van relevantie van vragen?
Alle vragen met een hogere relevantie dan de schuifbalk-drempel kunnen willekeurig voorkomen in LeaP™-tests. De mate van relevantie van een vraag, gecombineerd met de relevantie ervan voor een specifiek stuk inhoud (dat niet wordt weergegeven in de LeaP™-interface) bepaalt of de vraag willekeurig wordt weergegeven in de oefensectie. Als u de schuifregelaar voor vragen te hoog instelt, is de sectie met oefenvragen mogelijk leeg, omdat de gecombineerde relevantie van de vragen voor het leerdoel en de inhoud de drempelwaarde niet mag overschrijden.
Welke bestandsindelingen kan ik gebruiken om vragen te uploaden?
U kunt vragen op twee manieren uploaden:
- Upload vragen in LeaP™ met behulp van een QTI-pakket (bijvoorbeeld geëxporteerd vanuit Brightspace® of Respondus) of met een CSV-bestand.
- Haal vragen uit de tool Tests of de Vragenbibliotheek rechtstreeks naar LeaP™.
Opmerking: D2L® raadt ten zeerste aan dat alle vragen standaard in de Vragenbibliotheek van een LeaP™-cursus voorkomen en uit die bron worden gehaald in plaats van een CSV-bestand te importeren.
Mijn afbeeldingen zijn te breed voor de zijbalk van de oefenvragen. Wat kan ik doen?
Verminder de breedte van elke afbeelding om deze weer te geven met 280 pixels, zodat het volledige beeld zichtbaar is in de interface van de oefening. Wanneer cursisten voor een afbeelding een grotere weergave nodig hebben, voegt u HTML-code toe om de afbeelding op volledige grootte te openen in een nieuw browsertabblad.
Wanneer laat LeaP™ feedback over vragen zien?
LeaP™ laat onmiddellijk feedback zien wanneer een cursist een antwoord op een vraag indient. De feedback die verschijnt, is hetzelfde bij een juist of onjuist antwoord.
Ik wil een vraag in mijn LeaP™-traject wijzigen
Vragen die u rechtstreeks vanuit de tool Tests of de Vragenbibliotheek hebt toegevoegd aan LeaP™, kunt u wijzigen met behulp van de LeaP™-wizard. U kunt de vraag ook bewerken in de interface van de test, maar u moet wel een nieuw LeaP™-traject maken om LeaP™ te dwingen de wijziging op te nemen.
D2L® raadt niet aan de vraag in het CVS- of QTI-bestand te wijzigen en dit opnieuw in LeaP™ te uploaden. Als u dit wel doet, moet u een van de volgende extra stappen uitvoeren:
- Stel op het tabblad Afstemming van inhoud in de LeaP™-wizard de relevantie van de oude vraag in op 0%.
- Markeer op het tabblad Vragen in de LeaP™-wizard de oude vraag als Verborgen.
Ik wil een vraag uit mijn LeaP™-traject verwijderen
Doe één van de volgende dingen:
- Stel op het tabblad Afstemming van inhoud in de LeaP™-wizard de relevantie van de vraag die u wilt verwijderen in op 0%.
- Markeer op het tabblad Vragen in de LeaP™-wizard de verwijderde vraag als Verborgen.
Als ik de resultaten van een test van het LeaP™-traject naar Scores stuur, welke poging wordt er dan vastgelegd?
LeaP™ registreert de meest recente poging van de cursist in het scorerapport en staat de cursist een onbeperkt aantal pogingen toe.
Mijn leertraject voor een module lijkt vragen te halen uit een andere module
Het is voor u niet mogelijk om vragen voor modules te organiseren binnen LeaP™. Alle vragen gaan in één enkele LeaP™-vragenpool voor de cursus. LeaP™ voert vervolgens algoritmen uit voor de vragenpool en stemt de vragen af op de leerdoelen die voor het traject zijn gespecificeerd. Op deze manier kunnen algoritmes vragen uit een andere module halen als de vragen goed overeenkomen met de leerdoelen die u hebt gespecificeerd.
U kunt de afstemmingen voor elk traject bekijken op het tabblad Afstemming van inhoud en handmatig aanpassen.