Aanmelden bij Brightspace® met behulp van ondersteunende technologie
Opmerking: Verschillende ondersteunende technologieën hebben specifieke functies, snelkoppelingen en opdrachten. Zorg ervoor dat u het ondersteunende materiaal voor uw ondersteunende technologie doorneemt om er zeker van te zijn dat u hier optimaal van profiteert en hulp krijgt.
Standaard bevat de aanmeldingspagina voor Brightspace® drie formulierelementen: Gebruikersnaam, Wachtwoord en Aanmelden. Het veld Gebruikersnaam is scherp wanneer u de pagina opent. Het veld Wachtwoord en de knop Aanmelden zijn de volgende opties op het tabblad. Uw instelling heeft de aanmeldingspagina mogelijk aangepast om verschillende formulierelementen weer te geven.
Er worden twee extra opties weergegeven als koppelingen:
- Met de koppeling Wachtwoord vergeten opent u een nieuw venster waarin u een koppeling voor het opnieuw instellen van uw wachtwoord kunt aanvragen. Er wordt een e-mail met de koppeling verzonden naar het e-mailadres dat is gekoppeld aan uw gebruikersnaam.
- De koppeling Systeemcontrole moet zijn ingeschakeld door een beheerder. Als deze optie is ingeschakeld, wordt via de koppeling een nieuwe pagina geopend die uw computer controleert op de minimumvereisten voor Brightspace®. Als u niet aan een van de criteria voor minimumvereisten voldoet, verschijnt er een bericht waarin wordt uitgelegd welke onderdelen moeten worden bijgewerkt.
Afmelden bij Brightspace® met behulp van ondersteunende technologie
De koppeling Afmelden is beschikbaar in uw persoonlijke menu op de minibalk bovenaan alle pagina's. Het persoonlijke menu wordt geopend als u op uw naam op de minibalk klikt. U kunt uw persoonlijke menu openen via een lijst met koppelingen naar ondersteunende technologieën, of door de koppelingen op de minibalk bovenaan de pagina te doorlopen.
Uw instelling heeft mogelijk een beleid om u automatisch af te melden bij het systeem als u langere tijd inactief bent. Uw beheerder kan bepalen na hoeveel tijd van inactiviteit u automatisch wordt afgemeld. Een JavaScript-waarschuwing biedt een optie om aangemeld te blijven voordat uw tijd verloopt.
Ordening van Brightspace®-site
Brightspace® is geordend in twee informatieniveaus. Informatie over de organisatie wordt weergegeven op Mijn startpagina en informatie over de cursus wordt weergegeven op de Startpagina van de cursus en in verschillende cursustools.
Bovenaan elke pagina bevindt zich een navigatiegebied met de minibalk en de navigatiebalk. U kunt het navigatiegebied op elke pagina overslaan door de koppeling Meteen naar hoofdinhoud gaan te selecteren.
De minibalk wordt boven aan alle pagina's weergegeven. De balk bevat koppelingen naar Mijn startpagina, een cursusselectie die u kunt gebruiken om te schakelen tussen cursussen, waarschuwingen over gebeurtenissen en updates voor u en uw cursussen, en een persoonlijk menu voor het instellen van uw voorkeuren en om u af te melden.
U kunt naar de navigatiebalk springen door de verborgen kop Navigatie te selecteren. De navigatiebalk bevat doorgaans een niet-geordende lijst met koppelingen naar tools voor de cursus die u weergeeft. Als u niet aan een cursus deelneemt, bevat de lijst op de navigatiebalk koppelingen naar Mijn startpagina of een afdeling. Afhankelijk van de manier waarop de navigatiebalk is ingesteld, kunnen de koppelingen worden geordend in koppelingsgroepen. Koppelingsgroepen worden niet weergegeven in de lijst met koppelingen. U kunt koppelingsgroepen vinden door in de lijst met formuliervelden te zoeken of door met knoppen te navigeren.
Navigeren op Mijn startpagina met ondersteunende technologie
Wanneer u zich aanmeldt bij Brightspace®, is Mijn startpagina de eerste pagina die wordt geopend. Het is een centraal gebied om te controleren op nieuws en evenementen van de hele instelling en om tools op organisatieniveau te openen.
Net als alle pagina's in Brightspace® heeft Mijn startpagina een navigatiegebied bovenaan de pagina met de minibalk en de navigatiebalk. De navigatiebalk bevat koppelingen naar verschillende tools. Omdat Mijn startpagina een pagina op organisatieniveau is, leiden de koppelingen op de navigatiebalk voor Mijn startpagina gewoonlijk naar tools op organisatieniveau of cursusonafhankelijke tools, zoals E-mail en Brightspace® ePortfolio. Voor schermlezers en andere ondersteunende technologie heeft de navigatiebalk een verborgen standaard Kop 2 met de naam Navigatie en is ingedeeld met behulp van geordende lijsten. Er zijn mogelijk ook andere koppen, afhankelijk van de configuratiebehoeften van de instelling.
Andere inhoud van Mijn startpagina is ingedeeld in widgets. Typische widgets zijn Nieuws, Mijn cursussen, Taken en Agenda. Met behulp van een programma voor ondersteunende technologie kunt u met Kop 2 navigeren en naar widgets zoeken en met Kop 3 door secties navigeren.
Een van de belangrijkste doelen van Mijn startpagina is toegang te bieden tot tools en informatie op organisatieniveau. Als u een schermlezer gebruikt, kunt u een lijst met koppelingen of koppen op Mijn startpagina bekijken om uzelf vertrouwd te maken met de beschikbare opties.
Navigeren op Startpagina van cursussen met ondersteunende technologie
De Startpagina cursussen is de eerste pagina die u bezoekt wanneer u aan een cursus begint. Als u de Startpagina cursussen wilt openen, moet u deze selecteren in de widget Mijn cursussen of de zoekfunctie gebruiken om de cursus te zoeken. Als u de widget Mijn cursussen gebruikt en meer dan één rol in Brightspace® hebt (bijvoorbeeld als cursist en als onderwijsassistent), selecteert u het tabblad Rol en bekijkt u vervolgens de cursussen voor die rol. Afhankelijk van de schermlezer kunnen tabbladen worden gelezen als tabbladen of koppelingen. In beide gevallen worden tabbladen gelezen als de eerste inhoud direct na de kop van de widget.
De Startpagina cursussen is een centraal gebied om toegang te krijgen tot cursusspecifieke informatie. Net als bij Mijn startpagina hebben de pagina's van de Startpagina cursussen een navigatiegebied bovenaan de pagina en een aantal widgets met informatie en koppelingen. Informatie en koppelingen op de Startpagina cursussen zijn specifiek voor de cursus, tenzij de informatie betrekking heeft op cursusonafhankelijke tools. Afhankelijk van de implementatie bevat het navigatiegebied voor Startpagina cursussen bijvoorbeeld koppelingen naar Scores, Discussies en Tests voor die specifieke cursus. Gebruik kop 2 om naar het navigatiegebied en de verschillende cursuswidgets te gaan.
Zoeken gebruiken
De meeste pagina's die lijsten met onderdelen of gebruikersnamen bevatten, hebben een veld Zoeken naar bovenaan de pagina. Als u een zoekactie wilt uitvoeren, voert u een woord of een deel van een woord in het veld Zoeken naar in en selecteert u de knop Zoeken of drukt u op Enter.
Gebruik de koppeling Zoekopties tonen om geavanceerde zoekopties te selecteren.
Gebruik de koppeling Zoekopdracht wissen om de inhoud van het veld Zoeken naar te wissen.
Pagina-indeling Brightspace®
Pagina's in Brightspace® zijn zo ontworpen dat de indeling voor alle tools gelijk is. De manier waarop u communiceert met het navigatiegebied, koppelingen, koppen, actieknoppen, contextmenu's, tabellen, tabbladen, formulieren, het samen- en uitvouwen van tekstgebieden, pop-ups, zoeken en andere inhoudsgebieden is hetzelfde op alle pagina's van Brightspace®.
Pagina-indeling van de agenda
In de agenda worden gebeurtenissen uit meerdere agenda's in één weergave weergegeven.
De weergavemodi van de agenda gebruiken
De modus waarin u de agenda weergeeft, wordt als onderdeel van Kop 1 op de agendapagina gelezen naar ondersteunende technische apparaten. U kunt uw agenda zo configureren dat deze Dag, Week, Maand, Agenda of Lijst weergeeft.
In de weergave Agenda worden de cursusgebeurtenissen uit uw actieve cursusagenda's gegroepeerd op datum, cursus of type. Gebeurtenissen worden in chronologische volgorde weergegeven en gebeurtenissen die de hele dag door plaatsvinden, worden boven aan elke gegroepeerde lijst weergegeven.
Voor cursisten met een visuele beperking worden in de Lijstweergave alle gebeurtenissen uit uw actieve cursusagenda's in chronologische volgorde weergegeven. U kunt de lijstweergave filteren op gebeurtenistype. Als u meer details over de gebeurtenis wilt bekijken, klikt u op de naam van de gebeurtenis. Als de lijst meer onderdelen bevat dan er op de pagina passen, verschijnt de koppeling Meer laden als laatste vermelding in de lijst. Als u meer onderdelen aan de lijst wilt toevoegen, klikt u op de koppeling.
De agendakiezer gebruiken
De agendakiezer verschijnt als een ondersteunende technologie als een lijst met opsommingstekens met beschikbare kalenders. Elke kalender komt overeen met een afzonderlijke cursus waarvoor u bent ingeschreven. Als er een van uw cursussen ontbreekt in de agendakiezer, kunt u agenda's aan uw lijst toevoegen door de koppeling Agenda toevoegen te selecteren. Selecteer een koppeling naar een cursus in de lijst met opsommingstekens om de agendagebeurtenissen in de hoofdweergave van de agenda weer te geven.
Als u de agenda zo instelt dat alle agenda's worden weergegeven, wordt bij gebeurtenissen in de hoofdweergave van de agenda niet aangegeven tot welke cursus de gebeurtenissen behoren. Als u wilt weten van welke cursus een gebeurtenis deel uitmaakt, selecteert u de naam van de gebeurtenis om de details ervan weer te geven.
De standaardagenda gebruiken
In de standaardagenda wordt altijd de cursus weergegeven van waaruit u de tool Agenda hebt geopend. De cursusnaam verschijnt als koppeling op de pagina. Als u de machtiging hebt om cursusgebeurtenissen te maken, worden deze gebeurtenissen weergegeven in de standaardagenda.
U kunt uw standaardagenda wijzigen door de koppeling te selecteren met de naam van de standaardagenda. Wanneer de agendaselectie wordt geopend, kiest u de cursusagenda die u wilt weergeven. Wanneer u uw standaardagenda wijzigt, schakelt u ook over naar de huidige cursus in Brightspace®, zodat deze overeenkomt met de cursusagenda die u hebt geselecteerd.