Zorg er na het samenstellen van uw cursus voor dat deze toegankelijk is voor studenten door de beschikbaarheid en actieve status hiervan te regelen. Dit is vooral belangrijk als u uw cursus alleen beschikbaar wilt stellen voor studenten gedurende een bepaalde periode of een bepaald semester.
Uw cursus beschikbaar en actief maken
- Gebruik de cursuskiezer op de startpagina van uw organisatie om de cursus te zoeken en te openen die u wilt activeren.
- Ga naar Cursusbeheer > Informatie cursuseditie.
- Selecteer Cursus is actief.
Afbeelding: Selecteer Cursus is actief.
Opmerking: u kunt een cursuseditie deactiveren om deze te verbergen voor studenten door het selectievakje Cursus is actief uit te schakelen.
- Klik op Opslaan.
Belangrijk: Als er een Startdatum en Einddatum zijn ingesteld, maar de docent het selectievakje Cursus is actief niet inschakelt, dan is de cursus op de geselecteerde startdatum niet toegankelijk voor studenten. De cursus moet worden geactiveerd door Cursus is actief te selecteren.
Overwegingen bij de start- en einddatum van de cursus
Als er geen Startdatum en Einddatum zijn ingesteld in de Informatie cursuseditie, dan is de cursus onmiddellijk toegankelijk voor studenten in de widget Mijn cursussen en in het menu Een cursus selecteren.
Afbeelding: Stel een Begindatum en Einddatum in voor uw cursus.
Let op de volgende overwegingen voor de start- en einddatum:
- Als een cursus actief is, wordt deze weergegeven in de widget Mijn cursussen, maar studenten kunnen de cursus pas openen als de startdatum is verstreken.
- Als een cursus actief is en de einddatum is verstreken, is de cursus nog steeds zichtbaar in de widget Mijn cursussen, maar kan deze niet worden geopend.
- Als er een Startdatum en Einddatum zijn ingesteld, maar de docent het selectievakje Cursus is actief niet inschakelt, dan is de cursus op de geselecteerde startdatum niet toegankelijk voor de studenten. De cursus moet worden geactiveerd door Cursus is actief te selecteren.