Cursuswidgets kunnen u helpen bij de interactie met uw studenten door handige tools op de startpagina van uw cursus te plaatsen. De eerste stap is het maken van een op widgets gebaseerde startpagina. Op startpagina's die op widgets zijn gebaseerd, wordt een standaardstartpagina weergegeven die verschillende widgets bevat. Nadat u de startpagina hebt gemaakt, kunt u widgets toevoegen of verwijderen, de vormgeving ervan aanpassen en aangepaste widgets maken om de functionaliteit van de startpagina van uw cursus uit te breiden.
Opmerking: naast widgets die zijn opgenomen in Brightspace® Core, kunt u ook toegang krijgen tot een catalogus van systeemwidgets voor startpagina's om een meer gepersonaliseerde leerervaring voor uw startpagina's te bieden. Raadpleeg het onderwerp Homepage Widget Expansion Pack voor meer informatie.
Een op widgets gebaseerde startpagina maken
- Klik op de navigatiebalk op Cursusbeheer > Startpagina's.
- Klik op het tabblad Startpagina's op Startpagina maken.
- Ga op de pagina Startpagina maken als volgt te werk:
Afbeelding: Pas uw startpagina aan op de pagina Startpagina maken.
- Voer een Naam en Beschrijving in voor uw startpagina.
- Selecteer in de vervolgkeuzelijst Type de optie Op widgets gebaseerd.
- Als u een koptekst wilt toevoegen aan uw startpagina onder de navigatiebalk, selecteert u de koptekst Startpagina opnemen en voert u de vervangende tekenreeks in van de informatie die u wilt weergeven.
Opmerking: Vervangende tekenreeksen zijn tijdelijke aanduidingen die verwijzen naar informatie in Brightspace®. Het systeem vervangt deze tijdelijke aanduidingen door de bijbehorende informatie wanneer u ze toepast op een koptekst van een startpagina.
- Klik op Lay-out wijzigen om een lay-out te kiezen voor een op widgets gebaseerde startpagina.
- Als u widgets aan uw startpagina wilt toevoegen, klikt u op Widgets toevoegen. Bijvoorbeeld de widget Mijn cursussen. Bepaal de stijl van uw toegevoegde widgets door hun eigenschappen aan te passen.
- Klik op Opslaan en sluiten.
Gebruik het vervolgkeuzemenu Actieve startpagina om uw startpagina te selecteren en klik op Toepassen.
De standaardafbeelding van de widget Mijn cursussen wijzigen
In de widget Mijn cursussen op uw startpagina worden cursussen weergegeven met een standaardafbeelding die is toegewezen uit de bibliotheek met gecureerde afbeeldingen. U kunt uit de bibliotheek van D2L® ook een afbeelding selecteren die meer representatief is voor de cursus, of uw eigen afbeelding toevoegen aan de tegel van de cursus. Alle afbeeldingen die u in de widget Mijn cursussen opneemt, kunnen in de cursuscomponenten worden opgenomen die u exporteert, kopieert of importeert.
De standaardafbeelding wijzigen
- Ga naar de startpagina van uw cursus door een van de volgende handelingen te verrichten:
- Als uw widget Mijn cursussen wordt weergegeven op de pagina Mijn startpagina, klikt u op de knop Mijn startpagina.
- Als uw widget Mijn cursussen ergens anders wordt weergegeven, navigeert u naar de locatie van de widget.
- Plaats de muisaanwijzer op de afbeelding van de cursus en klik op het menu Meer opties.
Opmerking: Als u ondersteunende technologie of navigatie met alleen het toetsenbord gebruikt, drukt u op Tabblad om de knop Meer opties te openen. Druk vervolgens op Enter om de menu-items weer te geven.
Afbeelding: Klik op het contextmenu om aanpassingsopties voor cursusbeelden te openen.
- Selecteer Afbeelding wijzigen of druk op Enter.
- Zoek een afbeelding of blader door de lijst met beschikbare afbeeldingen.
- Plaats de muisaanwijzer op de afbeelding die u wilt gebruiken en klik op Deze afbeelding gebruiken. Als u hulptechnologie of navigatie met alleen het toetsenbord gebruikt, drukt u op Enter om de afbeelding te selecteren.
Afbeelding: U kunt kiezen uit een verscheidenheid aan afbeeldingen voor uw cursus.
Info over cursusafbeeldingen
Om instructeurs en cursusontwerpers te helpen geweldige visuele ervaringen voor hun cursisten te creëren, bevatten de cursustegels van de widget Mijn cursussen nu een foto die door de instructeur wordt gekozen. D2L® biedt een bibliotheek met meer dan 3000 afbeeldingen die zijn gelicentieerd voor gebruik binnen het Brightspace®-dataplatform. Instructeurs en cursusontwerpers kunnen ook hun eigen afbeelding uploaden.
Houd rekening met de volgende aanbevelingen voor beeldgrootte:
- Voor logo-afbeeldingen die op navigatiebalken worden gebruikt, moet u ervoor zorgen dat uw afbeelding een maximumgrootte heeft van 260 bij 60 pixels en is opgeslagen als het SVG-bestandstype.
- Voor cursusafbeeldingen wordt aanbevolen dat de afbeeldingen 2400 bij 960 pixels groot zijn. Houd er rekening mee dat de weergavehoogte en -breedte van deze afbeeldingen kunnen variëren in verschillende tools en op verschillende schermen en apparaten. Zorg ervoor dat alle afbeeldingen die u gebruikt, correct worden weergegeven op verschillende formaten en snijpunten op de schermen van uw laptop, tablet en mobiele apparaat.
Opmerking: met het oog op beveiliging moet u ervoor zorgen dat alle JPG-afbeeldingen vrij zijn van EXIF-gegevens (verwisselbare afbeeldingsbestanden).
De widget Mijn cursussen aanpassen
De widget Mijn cursussen kan informatie over uw cursus weergeven, zoals de cursuscode.
De cursuscode weergeven
- Navigeer vanaf de startpagina van uw organisatie of cursus naar de widget Mijn cursussen.
- Ga naar het contextmenu van Mijn cursussen en selecteer Deze widget aanpassen.
Afbeelding: Klik op Deze widget aanpassen in het contextmenu Mijn cursussen.
- Voer in het dialoogvenster Widget aanpassen een van de volgende handelingen uit:
Afbeelding: Pas de widget Mijn cursussen aan in het dialoogvenster Widget aanpassen.
- Selecteer Cursuscode weergeven.
- Selecteer Semester weergeven.
- Voer onder Cursussen groeperen op een van de volgende handelingen uit:
- Selecteer Geen om de tabbladen voor het groeperen van cursussen uit de widget te verwijderen.
- Selecteer Semester en selecteer vervolgens een alfabetische sorteeroptie in het vervolgkeuzemenu.
- Selecteer Afdeling en selecteer vervolgens een alfabetische sorteeroptie in het vervolgkeuzemenu.
- Selecteer Rol.
- Selecteer onder Updates de optie Cursusupdates weergeven en kies welke updates u wilt weergeven:
- Ongelezen discussieberichten
- Ongelezen testpogingen
- Nieuwe opdrachtindieningen
- Klik op Opslaan.
De stijl van een aangepaste widget wijzigen
Alle widgets voldoen standaard aan de Widget-containerstijl. U kunt de instellingen van aangepaste widgets bewerken om de widgetstijl op startpagina's aan te passen.
Opmerking: U kunt de stijl van een systeemwidget niet wijzigen.
De stijl van een aangepaste widget wijzigen
- Navigeer vanaf de startpagina van uw organisatie of cursus naar de widget Mijn cursussen.
- Ga naar het contextmenu van Mijn cursussen en selecteer Deze widget vormgeven.
Afbeelding: Klik op Deze widget vormgeven in het contextmenu van de widget Mijn cursussen.
- Voer in het dialoogvenster Widgetinstellingen een van de volgende handelingen uit:
Afbeelding: Wijzig de instellingen van de widget Mijn cursussen.
- Als u de titel wilt verbergen, schakelt u Titel weergeven uit.
- Als u wilt voorkomen dat gebruikers de widget op de startpagina minimaliseren, selecteert u Minimaliseren van widgets verbieden.
- Selecteer onder Widgetnaam een van de volgende opties:
- Als u Mijn cursussen als titel wilt behouden, selecteert u Standaard.
- Als u een aangepaste titel wilt instellen, selecteert u Aangepast en voert u een titel in.
- Klik op Opslaan.
Info over de widget Work To Do
De widget Work To Do biedt cursisten een overzicht van toegewezen cursusactiviteiten van al hun cursussen die achterstallig zijn of een geplande uiterste datum of einddatum hebben. De widget kan worden toegevoegd aan Brightspace®-startpagina's om gegevens uit alle cursussen te verzamelen en aan cursusstartpagina's om alleen cursusactiviteiten in de cursus weer te geven die nog moeten worden voltooid en die achterstallig zijn.
In de widget Work To Do worden de volgende cursusactiviteiten weergegeven:
- Opdrachten
- Checklists
- Inhoud
- Cursussen
- Discussies
- Enquêtes
- Tests
Belangrijk: Als u de widget Work To Do wilt weergeven, moet voor student-rollen de machtiging Widget Work To Do weergeven zijn ingesteld op het niveau van de organisatie en/of cursus om de widget te openen vanaf de startpagina van de organisatie of cursus. Cursusactiviteiten worden alleen weergegeven in de widget Work To Do wanneer de activiteit een gedefinieerde uiterste datum of einddatum heeft. Standaard worden in de widget activiteiten weergegeven die in de komende twee weken moeten worden voltooid of eindigen en achterstallig werk van de afgelopen twaalf weken. Neem contact op met uw beheerder voor meer informatie over het wijzigen van dit datumbereik.
De widget Work To Do toevoegen aan de startpagina van uw cursus
Voordat u begint: De widget Work To Do moet voor uw organisatie zijn ingeschakeld om deze te kunnen openen vanuit de lijst met Systeemwidgets. U moet een startpagina met widgets hebben ingesteld voor uw cursus en gemachtigd zijn om startpagina's te kunnen bewerken. Controleer of u uiterste datums hebt ingesteld voor alle cursusactiviteiten in uw cursus die u aan de cursisten wilt weergeven in de widget Work To Do.
De widget Work To Do toevoegen
- Klik onder aan de startpagina van uw cursus op het Menu acties startpagina.
-
Klik op Deze startpagina bewerken.
Afbeelding: Klik op de optie Deze startpagina bewerken in het Menu acties startpagina.
- Klik onder Widgets op Widgets toevoegen.
- Klik op Systeemwidgets. Selecteer Work To Do.
- Klik op Toevoegen.
- Sleep de widget naar de gewenste locatie op uw startpagina.
- Klik op Opslaan en sluiten.
U hebt de widget Work To Do toegevoegd aan uw cursusstartpagina.